İnceleme: Machinarium

İnceleme: Machinarium

0
PAYLAŞ

Üstün aşmış grafiklere sahip olmadan, teknolojinin son nimetlerini kullanmadan, insanı konsol veya PC başına çivileyen yapımlar var. Yakın zamanlarda karşımıza güzel örnekler çıktı. Misal World of Goo, 2008’in bence en güzel oyunlarından biriydi. Aynı şekilde X360 için Live üstünden yayınlanan ve yüksek puanlar alan Braid buna örnek verilebilir. Hatta Braid, geçtiğimiz nisan ayında bilgisayarlarımıza da konuk oldu. İyi ki de çıkmış, gerçekten insanı kendine bağlayan, sevimli ve bir hayli kaliteli bir oyundu. Şimdi ise aynı etkiyi Machinarium yapıyor…

I, Robot
Machinarium, Çek asıllı Amanita Design’in son projesi. Kimdir bu Amanita derseniz, daha önce web üstünden yayınlanıp, oynanan başarılı flash oyunları Samorost ve ikincisinin arkasındaki isim. Oldukça ilginç olan Samorost ve halefi, eğlenceli yapımlardı. Merak edenler birinci oyuna buradan, ikinciyi de buradan ulaşabilir. Konumuza dönersek Machinarium, “Point-and-Click” tarzında bir macera oyunu olarak karşımıza çıkıyor.

Sevimli bir robotu kontrol ettiğimiz yapımda, karakterimiz mekanik şehrin dışında bir hurdalığa atılıyor. Bundan sonrasında ise eve geri dönüp, kötü niyetli robotların emellerine ulaşmamasını sağlayıp, en önemlisi kız arkadaşımızı kurtarmamız gerekiyor.

Macera türündeki Machinarium’un bulmacaları genel olarak zekice tasarlanmış. Kafa patlatmamız gereken yerler var. Bulmacaların yapısı karışık değil, mantıklı seviyedeler. Ekranda gördüğünüz ve etkileşime girdiğiniz nesnelerin her biri kullanılıyor, kombine ediliyor. Hepsinin işe yaradığı kısımlar mevcut. Mesela şehre ilk girmek istediğimizde bize izin verilmiyor. İçeri girmek için bir robot polis gibi olmamız gerekiyor. Bu yüzden etrafımızdaki nesneleri ve boyayı kullanıp, aynı bir robot polisi taklit ediyoruz ve giriş biletini kapıyoruz.

Başka noktalar
Robotumuzun boyu kısalıyor ve uzuyor. Yeri geldiğinde iyice cüce kalıp, bulmacanın ilgili kısmıyla etkileşime giriyoruz veya bunun tam tersi durum yaşanıyor. Bazen karşımıza çözmemiz gereken şifreli durumlar çıkabiliyor. Çözümlere aslında kolay yoldan ulaşma imkanı var. Ekranın sağ üst tarafında kilide sahip bir kitap ve ampul simgesi bulunuyor. Ampule tıkladığımızda amacımızın ne olduğu, ne yapmamız gerektiği gösteriliyor. Kitap ise bize bulmacaların tam çözümünü sunuyor. Kitabı açmak içinse ufak bir mini oyun oynamamız lazım. Bu mini oyunda bir anahtarı kontrol ediyoruz. Amacımız ise karşımıza çıkan örümceklere veya herhangi bir yere çarpmadan, anahtarı kilide ulaştırmak. Bunu yaptığımızda kitap açılıyor ve bulmacanın tam çözümü gösteriliyor.
Bitime az süre kala

Machinarium’da karakterlerin seslendirmeleri yok, diyaloglar yok. Tüm olaylar çizgi roman misali konuşma baloncukları içindeki resimlerle anlatılıyor. Yapımın atmosferine giden müzikler ise son derece leziz. Zaten müzikler Samorost 2’nin Soundtrack’ine imza atan Floex’e ait.
Yapımın en can alıcı kısmına yani grafiklerine gelelim. Machinarium sanat eseri grafiklere sahip. 2 boyutlu görsellik Flash ile hazırlanmış. Modellemeler ve çevre tasarımı, çizimler son derece harika. Zaten oyun görsel açıdan bu seneki IGF’de (Independent Games Festival), ”Excellence in Visual Art” ödülüne layık görüldü ve bunun sonucunda 2,500 $ kazandı.

Machinarium, bulmacaları, müzikleri, 2 boyutlu harika görselliği ile gerçekten kaliteli bir yapım. Herkese tavsiye ederim. Keşke biraz daha uzun olsaymış.

Genel : 85
Grafik : 90
Ses : 85
Oynanabilirlik : 80

Artılar:
Grafikler, müzikler, bulmacalar, eğlenceli atmosferi
Eksiler:
Biraz daha uzun olabilirmiş

Yorumunuzu buraya yazın

Loading Facebook Comments ...

BİR CEVAP BIRAK